Használtautó vásárlás 2. rész, használtautó garancia, szavatosság

 Jelen bejegyzésünk kelte 2013.05.16.
Kérlek vedd figyelembe, hogy jelen cikk a keletkezés napján lévő aktuális jogi szabályozásra épül, a jogi szabályozások pedig gyakran változhatnak.

használtautó garancia, használtautó jótállás

Bizonyára felmerült benned is a kérdés, hogy milyen garanciát, szavatosságot várhatunk el használtautó vásárlás esetén.

A kérdés picit összetettebb, jogászunkat kifaggattam a témáról, megpróbálom összefoglalni.

Előszőr is a legfontosabb, hogy tisztázzunk két fogalmat.

Használtautó szavatosság: az eladó hibás teljesítésért való felelősségét jelenti. Hibás a teljesítés, ha a termék – a teljesítés időpontjában – nem felel meg a jogszabályban, vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak. Ez nagyjából, azt jelenti, hogy ha vásárolunk egy használtautót, akkor annak nincsenek olyan hibái, amik rejtettek, esetlegesen olyan hibái, amik a vásárlás pillanatában már fent álltak. Szavatossági időn belül keletkező hibát meg kell vizsgálnunk a szerint, hogy olyan körülmény miatt következett be, ami már a vásárlás pillanatában is adott volt.

Használtautó garancia (jótállás): A jótállás azt jelenti, hogy a forgalmazó vagy a szolgáltató garantálja vagy jótáll azért, hogy egy bizonyos időtartam alatt a termék kifogástalanul működik. Ez nagyjából azt jelenti, ha az autó elromlik, akkor az eladó vállalja a javítását, vagy cseréjét az autónak.

Magyar jog szerint, alapvetően két felé kell osztanunk a vásárlást, aszerint hogy jogi személyiségtől (vállalkozástól) ,vagy magánszemélytől vásárolunk-e.

A jogilag egyszerűbb eset amikor magánszemélytől vásárolunk használtautót. Ebben az esetben NEM fogyasztói szerződésről beszélünk, a jogszabály fél év szavatosságot ír elő amennyiben az adásvételi szerződésben ez nincs másképpen rögzítve. A hibás teljesítés bizonyítása ilyenkor a vásárló dolga. Magyarán szólva, ha a szavatosságot kizárták a szerződésben, akkor nincs esélyünk szavatossági igény érvényesítésére. Amennyiben nem zárták ki, akkor is elég nehézkes az igazunk bizonyítása.

Sokkal előnyösebb jogilag a használtautó vásárló számára, ha az autót kereskedőtől vásárolja. Ez esetben fogyasztói szerződésről beszélünk.
A törvény minimálisan 1 év szavatosságot ír elő, és ettől szerződésben sem lehet eltérni.
Az egy éves szavatosság fogyasztói szerződés esetén azt jelenti, hogy az első 6 hónapban felbukkanó hiba esetében a kereskedő tartozik automatikusan helytállással, ezen kötelezettsége alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba a fogyasztó vásárlás után keletkezett. Ennek tipikus esete, ha a fogyasztó a gépjárművet nem rendeltetésének megfelelően használta. Az év második felében (7- 12. hónap) szintén felelősséggel tartozik, ám ha első kereskedő véleménye szerint a hiba a vásárláskor még nem volt meg, a fogyasztó kötelezettsége bebizonyítani ennek ellenkezőjét. Nem szabad azonban azt elfelejteni, hogy az autó használtsági fokából eredő hibákért nem felelhet a kereskedő.

Következtetés:

Alapvetően érdemes lenne autókereskedőtől használt autót vásárolni, de figyelni kell, hogy az adásvételin valóban a lehetőleg több éve létező vállalkozás szerepeljen, különben nem valószínű tudunk bármilyen szavatossági igényt későbbiekben érvényesíteni.
Amennyiben magánszemélytől vásárolunk, akkor mindenképpen írjuk le a szerződésbe pontosan az autó állapotát, vagy legyen a része egy állapotlap is.

Mit tegyünk, ha megvan baj, azaz rejtett hibába ütközünk.
A fogyasztóvédelmi hatóság tájékoztatója szerint az alábbiakat tehetjük:

Amennyiben a megvásárolt gépkocsi meghibásodik, azonnal érdemes szakemberhez fordulni. A hiba okának feltárásakor kideríthető, hogy az a vásárlás időpontja előtt
keletkezett, vagy már az után. Az időpont  meghatározásában nagy segítségünkre lehet a vásárláskor pontosan kitöltött állapotfelmérő lap. Ebben rögzítésre kerülnek a fényezési tulajdonságok (fényezés vastagság elemenként, esetleges hibák), a fékek állapota, szükséges karbantartási munkák egy éven belül, stb. Amennyiben vélelmezhető, hogy a hiba más a vásárlás előtt is megvolt, fel kell keresnünk az eladót, majd fogyasztói szerződés esetén ki kell tölteni egy reklamációs jegyzőkönyvet, a 49/2003. GKM rendelet alapján. Itt rögzíthető a hiba bejelentése, annak időpontja, ténye, s a fogyasztó igénye (érdemben kijavítást kérhetünk, ha ez lehetetlen, akkor árleszállítást vagy a szerződés előtti állapot visszaállítását, azaz a vételár visszatérítését). Az eladó kereskedő ilyenkor 3 napon belül kell, hogy választ adjon igényünkre. Elutasításra fél éven belül csak akkor van joga, ha független szakvéleménnyel támasztja alá, hogy a meghibásodás a vásárlás után keletkezett.

A használt autóvásárlás 5 pontja a fogyasztóvédelem szerint:

1. Lehetőleg csak olyan gépkocsit vásároljunk meg, amely esetében az eladó
gépjárműkereskedő, s nem egy másik magánszemély, ez esetben jár az egy év
szavatosság.
2. A gépjárműről készíttessünk állapotfelmérő lapot, ahol pontosan rögzítsük a
kocsi műszaki állapotát a legfontosabb alkatrészeire kiterjedően.
3. Nézzük/nézessük meg, hogy pontosan milyen javítások, cserék szükségesek
autónkon az közeljövőben.
4. Az adásvételi szerződésben pontosan rögzítsük, mikor kerül átadásra a kocsi,
s mely terhek kit terhelnek (átírás, eredetvizsgálat, stb.)
5. Ha az autóra külön garanciát vállalnak, meg kell nézni, ez pontosan milyen
feltételekkel jár. A garanciavállalás feltételeit kérjük el írásban. A vásárlók sok
esetben külön fizetnek azért, ami a jogszabályok alapján amúgy is jár nekik.

Kapcsolódó cikkek:

Használt autó vásárlási tanácsok -1. rész, hogyan válasszunk autótípust

80_weblap_kszeites_nagy

29 hozzászólás a(z) “Használtautó vásárlás 2. rész, használtautó garancia, szavatosság” bejegyzéshez

  1. Egy 2001-es Dízel autót adtam el nemrég, aminek néhány napon belül elromlott az adagoló elektronikus vezérlőegysége. A leírtak alapján szerintem nem tartozom felelősséggel, hiszen az eladás pillanatában még jó volt, indult az autó.
    A vevő követeli a javítás kifizetését, ami szerintem nem jogos. Egyébként készült állapotfelmérés, sőt ugyanoda hordtam újkora óta.

    • Kedves Krisz!

      Én is úgy gondolom nehéz egy vezérlő elektromos egység hibáját úgy időzíteni, hogy pont az eladás másnapján romoljon el és ne előtte.
      Egy vezérlő egység tipikusan zárlat, áramingadozás, nedvesség , stb… hatására romlik el.
      Ez könnyen bekövetkezhetett az új tulajdonos hibájából is úgy gondolom.
      Feltételezem, önnél még egy vezérlő egységet sem fogyasztott az autó, akkor a hiba valószínű az eladás után keletkezett.
      Egy esetleges per esetén ezt egy igazságügyi szakértő véleménye alapján döntené el a bíróság.
      Ön számára a jó hír, amenniyben magánszemélyként adta el, hogy a bizonyítási teher a vásárlóé, ami szerintem nem könnyű jelen esetben.

      Az ön számára az is jó, ha egy szervizben, hivatalos állapotfelmérés történt, mert az rögzítette a jármű akkori állapotát. (Hibakód kiolvasásnak kellett volna tartalmaznia már szerintem pár hibát.)
      Ha csak egy hozzott szerelő vizsgálta át, az egy érdekes eset, azt mond amit akar jegyzőkönyv nélkül.

      Ilyen szempontból jobb vásárolni kereskedéstől, aki nevére is vette az autót(nekik ez illetékmentes). Persze a kereskedés már legalább 6-7 éve működjön, de inkább 10, ez könnyen ellenőrizhető az e-cegjegyzek.hu oldalon.

  2. Üdv!
    Szeretném eladni magánszemélyként a gépjárművem! A leírtak alapján, hogy ha külön megjegyzésként rögzítjük az adásvételi lapon, hogy nem vállalok az autóra szavatosságot, akkor tulajdonképpen semmi felelősséggel nem tartozom már eladás után az autóval kapcsolatban? Illetve hogy ha a km óraállást rögzítettük az adásvételi lapon, de még aznap vagy másnap még az én nevemen van a gépjármű és ezen idő alatt szabálysértést követtek el vele (gyorshajtás, piros lámpa stb… ), akkor a büntetés még az én nevemre jön? Mivel ugye részemről még kijelentve nem volt, viszont az adásvételin még az átadás km óraállása van feltüntetve! Ezt milyen módon lehet megoldani, hogy ne én kapjam az esetleges büntetést?
    Köszönöm az esetleges választ!

    • Kedves Silence!
      Továbbra sem vagyok jogász, de személyes véleményem a következő:
      Hiába írja rá a szerződésre hogy ” nem vállalok az autóra szavatosságot”, attól még önnek szavatossági kötelessége van.
      Elképzelhető, hogy valahogy ki lehet bújni a szavatosság alól, de ehhez én nem tudom a választ, ehhez gyakorló jogász kellene.

      A legjobb megoldás szerintem ráírni az autó ismert bajait a szerződésre, mert akkor azok miatt már nem felelhet, hiszen ismert hibák ,amik a szerződés, azaz a teljesítés részei.

      A szavatosság csak annyit jelent, hogy amit a szerződésben leírtak, az a valóságnak megfelel, maga ezért felelős. Ha nem azt teljesíti, akkor szavatosság a hibás teljesítésen alapszik.

      Ha valami később romlik el, az nem szavatossági kérdés, azt már jótállásnak hívják, és önnek ilyen kötelessége tudtommal nincs.

      “Ezt milyen módon lehet megoldani, hogy ne én kapjam az esetleges büntetést?”

      Sok helyről letölthető a hivatalos adásvételi minta, pl:
      https://ugyintezes.magyarorszag.hu/dokumentumok
      Ebben megvan a pontos idő, perc a gépjármű átvételére, ezt ki kell pontosan tölteni. Ez kötelező eleme az adásvételinek, e nélkül le sem veszik a nevéről a gépjárművet, az új tulaj meg nem tudja átírni.
      Ettől az időponttól már az új tulaj felel mindenféle büntetésért.
      Természetesen a helyi okmányirodán érdemes minél előbb leadni a gépjármű adásvételijét.

  3. Sziasztok!

    Nekem egy olyan problémám van, hogy majdnem egy hónapja eladtam a kocsim, a vevő kipróbálta, jónak találta,nem tapasztalt semmi rendellenességet de én egy pár hibát elmondtam amiről tudtam. Tegnap azzal keresett fel, hogy a nehezen lehetett hátramenetből kivenni, elvitte saját szerelőjéhez aki kicserélte a kulisszázót mert el volt repedve, valamint lecserélte az olajat a váltóban mert szerinte vizes volt (ránézésre megmondta). Most a javítások árát akarja rajtam behajtani. Nekem bajom nem volt a váltóval, de kipróbálás után ő sem jelzett semmit sem, sima adásvételi szerződést írtunk, nem tértünk ki benne a szavatosságra. Köteles vagyok kifizetni a javítás árát? Ha igen milyen feltételekkel?
    Válaszotokat előre is köszönöm!
    Üdv, Gábor

    • Kedves Gábor!

      Sajnos én arra nem tudom a választ, hogy köteles vagy-e kifizetni a javítást, ezt kizárólag egy bíróság tudja kimondani, és kötelezni téged, vagy önszántadból megegyezést kötsz a vásárlóval, például beszállsz valamennyivel a javítási költségekbe.
      Mondjuk az nonszensz, hogy a váltóolajat kifizettese veled, a váltókulisszának semmi köze hozzá, és az egy kopó eszköz.

      Amennyiben tényleg nem volt ilyen hiba az eladott autón, akkor biztos vagyok benne hogy az új tulajnál keletkezett.
      A váltókulissza könnyedén deformálódhat, fizikai behatásokra. Nekem egy Renault-on sikerült a váltózár szerelőnek elhajlítgatni úgy, hogy nem ugrott a váltó utána vissza középállásba. Ezt pusztán a váltógomb feszegetésével érte el.
      Ha mondjuk volt a hiba már a vásárlásnál, csak mondjuk az új tulaj nem vette észre, és te meg nem feszegetted, akkor azért illő lenne valamenniyvel beszálni, mondjuk a kulissza árának felével? (nem egy drága dolog még újonnan se, bár autófüggő)
      Alapvetően ha te hibád, és ő kijavíttatja, akkor is csak olyan költséget vagy köteles kifizettni, amennyiből mondjuk te megoldottad volna a javítást. Pl. bontott alkatrész is ok.

      Én mondjuk ilyen kis tételű hibával használt autó esetén biztos nem kerestem meg volna az előző tulajt.
      Használt autókról beszélünk, ha nem tetszik kössön használtautó garanciális biztosítást, pártízezer Ft, vagy vegyen újat.
      Esetleg elviehtné egy szakértőhőz átvizsgálásra mielőtt megveszi az autót.
      Ja hogy az a többórás vizsgálat 20ezer Ft, ja az már sok…

      Rengeteg ember utólag viszi átvizsgáltatni a megvett autót, csakhogy akkor már sokszor késő.
      Kedvencem , mikor hozza a saját szerelőjét a vásárló, aki bele sem gondol abba, hogy a szerelőnek kimondottan jó, ha a közeljövőben minél több kopót fog cseréltetni veled.

  4. Sziasztok!
    AZ alábbi esettel fordulok ide! Céges eladásról van szó (tehát cégként adtam el a kocsit)! Tökéletes állapotban volt a kocsi, így nem féltem, hogy a vevő a saját, ismerőse szervízében a vásárlás előtt teljesen átvizsgáltata a kocsit! A szerelő is megerősítette a jármű jó állapotát, de arra hivatkozással, hogy a vezérlés már lassan lecserélésre szorul, így új olaj is kell (bár ez még 500km-ert sem futott), na meg a vízpumpa, lealkudott a vevő 30.000Ft-ot! Aláírtuk a szerződést, ami egy sablon 4lapos indigós, Ő kifizette és mindenki ment a maga útjára! Majd rá egy hétre közölte (nem is közölte, hanem megfenyegetett, hogy többen jönnek stb..), hogy azonnal adjam vissza a pénz, mert az autó nem megy és egy másik szervizes közölte vele, hogy tönkrement a motorvezérlő elektronikája! Közöltem vele, hogy ez sajnálatos tény , de nálam is és nála is mikor megvette tökéletesen működött és ez nem egy olyan hiba amit ellehet rejteni! De miután a fenyegetések után is korrekt akartam lenni elutaztam abba a szervízbe (szintén ismerősük) ahova bevitték az autót, ott a következővel szembesültem! Bár arra hivatkoztak, hogy nem indul és nem tartja az alapjáratot ott a kocsi pöcre indult, de miután igazolni szerette volna a szerelő a hibát a jéghideg autót maximum fordulaton turázgatta, majd az orrom elé rakta a hibakódokat (aminek semmi köze nem volt az ECU-hoz) és közölte, hogy ez minimum 100.000Ft lesz “Nekem” (az eladási ára 400.000.- ft volt a kocsinak)! Nos nem tudom, hogy mitévő legyek! Őszintén , ha nagyon akarom akkor a londonban élő rokonommal biztos tudok hozatni egy ilyen ecut olcsóbban, de szerintem nem jogos a kérés, readásul a stílus amit felém mutatnak az sem vetít semmi jót a közeljövőre (pl folyamatos kitalációk stb). Nos elég tanácstalan vagyok! Köszönöm a segítséget!

    • Az olaj, a vezérlés, és mindenféle pumpa kopó alkatrész egy autón, ezek alapján alkudni szerintem nem szép dolog, de használt autó vásárlásnál szerintem szokás alkudni amúgy is, 10% alku gondolom bele volt kalkulálva.

      Egy ECU egy ilyen olcsó autóhoz bontva max 40 ezer FT, kicserélése 10 perc max, ha nincs valami extrém körülmény, nekem erős lehuzásnak tűnik az egész, amenniyben igazak a leírtak.

      Én max felajánlanám, hogy az eredeti lealkudott ár mínusz amortizációs kilóméterek áron visszavásárolom, az eladási állapotban, azaz ha megjavíttatja.
      A stílus alapján én biztosan nem engednék, mert következő héten jönnek azzal, hogy elkopott a fékbetét, fizessem ki, stb…

      Önnek nincs garanciális kötelezettsége, csak szavatosság. Azaz amennyiben a hiba biztosan nem önnél keletkezett, akkor nem felelős érte.

      Én az ilyen esetek elkerülése végett, javaslom akár az eladónak is egy független szervízben történő átvizsgálást, sajnos a hozott szerelő egyrészt részrehajló, másrészt neki nem érdeke, hogy túl jó autót vegyen az ügyfele, neki az a jó ha sokat kell szerelni. Gondolom a vásárló jelen esetben kiverte a hisztit, a szerelő ezért segít neki.

  5. Úgy látom egyre többen olvassák ezt a blogot, bár már csak későn.

    Használt autó eladás szerintem érdemes minden általunk ismert, akár rejthető hibát beleírni az adásvételi szerződésbe, vagy az adásvétel napján elvinni az autót egy független szervizbe, még egy olcsó autó esetén is.
    Sok későbbi kellemetlen problémától szabadullhatunk meg, és ezt érdemes az eladóval is tisztázni.

    Jó tudni, ha veszünk egy használt autót, akkor onnantól hogy kifizettük az autót, nagyon nehéz bármilyen szavatosságot érvényesíteni, még ha a jog velünk is van.
    Ezért érdemes még a vétel előtt minden lehetőséget megragadni, az autó átvizsgálásával kapcsolatban, ezért is hoztunk létre egy átvizsgálási rendszert, ami nagyon sok problémára rávilágít, persze sok mindent nem lehet bontás nélkül megmondani.(Például olajfogyás)

  6. Kedves Lajos!
    Köszönöm a gyors és precíz választ! A gépjármű teljes átvizsgáláson esett át az Ő általa kijelölt szervizben, ahol az átvizsgáló elismerte, hogy problémamentes volt a kocsi eladáskor sőt még akkor is mikor kimentek a szervízből! Tehát utána keletkezett az állítólagos probléma és egy másik szervizbe vitték (szintén az Ő imerősük) ahol ezt a hibát diagnosztizálták! Amikor elmentem ebbe a szervizbe ott pöcre indult a kocsi, de próbálták alátámasztani az ecu problémát, hidegen túráztatták stb.! Nos szerintem az ecu nem lehet rejtett hiba, mert vagy működik vagy nem és ezt nem lehet semmivel sem befolyásolni (szerintem)! Ha rossz tudomásom szerint világít a chek lámpa és ez a hiba nem állt fenn eladáskor! És miután az ő bevizsgáló szervizükből hibamentesen gurult ki, nem tudok felellőséget vállalni, hogy mi is történt ezután (ezt még ők sem magyarázták el nekem)! annyit felajánlottam, hogy a töredék áron meghozatom külföldről 1 év garanciával a kérdéses alkatrészt, ebben segítek, de csak azért mert alapvetően rendes ember vagyok! De annyira primítívek (sajnos mást nem tudok rájuk mondani), hogy most meg kitalálták, hogy ők addig bérelnek kocsit és én azt is álljam! Na itt gurult el a gyógyszerem! Én elmagyaráztam a helyzetüket, de úgy látszik nem fogják fel! Közölték, hogy Ők ügyvédhez fordultak (ha-ha) és nyeregben érzik magukat! Majd felvilágosítottam, hogy valószínűleg csak a pénz miatt mondja az ügyvéd, és nyílván mikor bukják a pert majd csak széttárja a kezét, hogy bocsí! Én úgy érzem mindenben együttműködtem, gyakorlatilag vállaltam az ő általuk elrontott ecu bezserzését is, de úgy látom ennek így soha nem lesz vége (amit Ön is írt fékbetét stb…)! Én meg valószínűleg a fenyegető sms-ek miatt rendőrségi feljelentést fogok tenni! Szakértőt majd nekem kell kirendelnem, vagy a bíróság fogja? Köszönöm a választ! Üdv.

  7. ezelőtt négy hónappal eladtam az autómat,új tulaj már olajat ,vezérlést cserélt rajta.. az új tulajdonosnál elromlott a turbó,telement az egész rendszer olajjal,motor tönkrement,valószínűleg rósz turbóval tovább ment nem állt meg.most engem és családomat fenyeget.rendőrséghez fordulok nem tudok mit tenni. én az autó jó motorral adtam át

  8. Üdvözlöm!
    Én 2hete vásároltam egy passat b5 kombit,amiben az eladás napján már rossz volt a féltengelycsukló illetve a cooler kifújt,és hátul egyáltalán nem volt fék,2 gyertya rossz volt.Az eladóval hosszas egyezkedés után megállapodtunk,hogy szerez másik coolert és féltengelyt,ez ugyan már megtörtént,de a mai napig nem jutott el hozzám,ez mondjuk a kisebb baj.
    a vásárlás után néhány nappal észre vettem hogy fogy belőle a vìz,szerelő futolag ránézett azt mondta hogy egy csatlakozot kell kicserélni az van elrepedve az “tìpus hiba”,megvettem a csatlakozot kicserélte azután mentem vele még 100km se mire 7végére leállitottam mert elutaztunk vidékre másik autóval,ma haza érve láttam hogy 2helyen is tocsa van a kocsi alatt az egyik a hütő a másik kedden kiderül…ebben az esetben mehetek reklamálni az eladóhoz hogy rejtett hiba és száljon bele a javításba?????? (Magánszemélytől vettem) Válaszát előre is köszönöm.

    • Kedves Edina!

      Magánszemély esetén is lehet természetesen reklamálni, viszont ha peres ügy lenne belőle, akkor öné a bizonyítási kényszer, ami jelen esetben nagyon nem egyszerű.
      A fék, gyertyák, féltengelycsukló mind mind kopó alkatrész, egy úkori ár max ötödébe kerülő használt autón ezeket nem szabad felróni szerintem hibának, ezek kiszűrésére pont egy állapotvizsgálat való. Sőt, ebben a korban már félmillión túl vannak ezek a dízelek, ha nem volt még cserélve, kettőstömegű lendkerék, és turbó, akkor ezek is várhatóak, mivel ezek is kopó alkatrészek, és sokszázezerbe kerülnek.

      A másik hiba, már sokkal kényesebb kérdés, ha henger/fej sérülésről beszélünk, az lehet drága dolog. Itt felmerül a kérdés, hogy a hiba már megvolt, vagy amiatt keletkezett, hogy eseleg hűtővíz nélkül hajtotta a járművet.
      Én úgy gondolom ezek bizonyítása elég nehézkes lenne, mindenképpen az eladóval kell egyezkedni, de mint mondtam az is lehet hogy ez a hiba nála még nem jelentkezett.
      Mivel az eladó ígért segítséget javításokkal kapcolatban , elképzelhető hogy jóindulatú, ilyen esetben legtöbbször a telefont sem szokták felvenni, önnek még szerencséje is van.

      Használt autó vásárlás nagyon nem egyszerű dolog, még egy másfél órás átvizsgálás során is maradhatnak fel nem tárt hibák, de azért ilyen dolgok kiderültek volna.

      Én mindenkinek javaslom, ha csak az utazási költségek számítanak, akkor a tömegközlekedés verhetetlen, az autó mindig egy luxus. Egy félmilliós értékű autóra is bármikor rá lehet költeni milliós tételt. Persze lehet szerencsejátékot játszani, de autózni alapvetően drága.

  9. Konkrétan egy szem víz sincs már a tartályban!
    a féket megcsináltattam már saját költségen és gyertyát is cseréltem benne,az aksiról nem is beszélve…..

  10. Üdvözlöm!

    Használtautó kereskedésben vásároltam egy Alfa Romeo 166 típusú gépkocsit, kétszer is voltam kint megnézni egyik alkalommal jött velem egy ismerősöm is aki kicsit jobban is megnézegette az autót… Kívülről nagyon szép és jó állapotban van (nyilván a korából adódó apró kőfelverődések és néhány kisebb karcon kívül) nem rohad és nincs rajta semmi észrevehető hiba még alatta sem. Tesztutak is pozitív benyomást keltettek a váltó (automata) szépen rángatás mentesen váltott a motornak gyönyörű hangja volt és a teljesítménye is megvolt, futómű csendes kopogásmentes sehol semmi furcsa vagy aggasztó zaj.

    Így tehát megegyeztünk papíroztunk stb, csütörtök délután elhoztam a kocsit. A kereskedés diósdnál val. Hazafelé is minden szupernek tűnt, már-már ki sem akartam szállni az autóból. Út közben elkezdett valami furcsa klattyogó hang jönni a motortérből de még viszonylag halkan de természetesen szépen fokozatosan erősödött… Mire az újpestközponthoz értem már-már kezdett ijesztő lenni így félre is álltam, hogy megnézzem mi lehet a baj. Ahogy megálltam az autó le is fulladt és onnan többet már nem is indult el. Tehát elhozataltól számított kb 2 óra és ~40km megtétele után az autó járásképtelen állapotban tart hazafelé.

    Másnap (péntek) reggel higgadtan első dolgom volt hívni a kedves kereskedőket a történtek miatt és hogy ilyenkor szerintük mi a teendő?! Meglepetésemre azt a választ kaptam, hogy eljönnek és megnézik a kocsit. Pár óra múlva meg is érkeztek és megállapították amit már én is elmondtam nekik, hogy ez az autó márpedig nem indul és nagyon csúnya hangja van még indításra is… Megkérdezték van e Alfa szerelőm mert ők sajnos nem tudnak, fel tudom e venni vele a kapcsolatot és megnézetni vele a kocsit (természetesen oda is juttatni) és íratni egy szakvéleményt, mi történhetett és mennyi lenne a javítás aztán majd ennek fényében nyilván, idézem: “megpróbálnak segíteni”!
    Fogalmam sincs ez vajon mit takarhat náluk, de én úgy gondolom ez abszolút nonszensz, hogy veszel egy autót és már a hazaúton minden előzetes előjel nélkül gyakorlatilag használhatatlanná válik alattad. Nem hiszem, hogy bármelyik szerelő azt mondaná hogy azon az általam megtett 40km-en történt valami olyan brutális állapotváltozás a motorban ami miatt ez történt…

    Hétfőn eljuttattam saját költségemen az autót a szerelőhöz aki rögtön megállapította hogy főtengely csapágy ment tönkre az autóban ami természetesen mégnagyobb károkat okozott az egész motorban így azt javítani nem is érdemes és nem is vállalja, csak a komplett motorcserét ami még olcsóbb művelet is. Adott is rögtön egy gyors árajánlatot ami szerintem eléggé korrekt ár 250 000HUF a motorral és mindennel együtt.

    A kereskedőknek továbbítottam az infókat akik folyamatosan az előző tulajra hivatkozva húzták az időt majd ma küldték az általuk gondolt ajánlatot: mivel az előző tulaj elzárkózott az ügytől így ők a motor árát (100 000Ft) kifizetik amit kb-ban odaadnak nekem és persze felhívják a figyelmemet hogy ők a szerződésben leírták hogy nem válalnak szavatosságot és minden későbbi hibától határozottan elzárkóznak.

    Tehát kb még örüljek hogy ilyen rendesek és megpróbálnak segíteni. Szerintem felháborító! Már a hazaúton használhatatlanná vált az autó motorja ezt nehéz lenne ráfogni hogy az én hibámból adódott azon az alig 40km-en…

    Ilyenkor vajon mik a lehetőségeim, hogyan kötelezhetem rá őket a teljes javíttatás árának a megfizetésére vagy a szerződéstől való elállásra?

    Válaszát előre is köszönöm!

    • Kedves Gábori Zsolt!

      A véleményem a következő:
      A leírása alapján én sem hiszem hogy 40km alatt ön okozta a kárt az autóban, persze feltételezem szakszerűen használta az autót.

      A lényegi kérdés szerintem az, hogy magánszemély, vagy a kereskedés áll-e rajta az adásvételin. Ha a kereskedés, akkor lehet pereseskedni, de mindig a megegyezés a járhatóbb út, arról nem beszélva hogy a per simán felemésztene egy negyedmillát még, bár azt a vesztes fél fizeti, de ezt majd a bíróság dönti el.

      Jó hír, hogy a leírás alapján itt egy alapvetően becsületes kereskedésről beszélünk, mivel felajánlották a segítségüket, még ha nem is a teljes árat térítenék. Valószínű ők is beszívták a hibát, magánszemélytől vették, nem tehetnek ők se semmit.
      Ha tetszik az autó, akkor érdemes elmenni megjavítás irányába, esetleg mégtöbb pénzt kisajtolni a kereskedéstől, de ha megrendült a bizalom az autó iránt, akkor a kereskedésben fizessék vissza a vételárat szerintem, és vegyék vissza az autót. Egy esetleg per esetén többet bukhatnak.(javítás, két ügyvéd+ ügyészség, utzási ktg-ek, ezek millás tétel szerintem)

      Ezek a sorok szimplán a személyes véleményemet tükrözik.

  11. üdv.február.2-án eladtam az autómat(94es audi).este 16.15-kor.előtte kipróbálták,szerelőjükkel átvizsgálták,számitógépes diagnosztikát csináltak…mindent jónak találtak.este 19.30kor hivtak hogy gond van a sebváltóval,nem veszi az 1,2,hátramentetet.kérdezték tudok-e róla valamit.mondtam nekik hogy 2éve volt a váltó felújitva(amit már korábban is tudtak),azóta semmi gond nem volt vele.utána február 6-án hivtak hogy visszahozzák az autót,adjam vissza a pénzüket.mondtam hogy szó sem lehet róla,vigyék el szerelőhöz,hozzanak számlát a javitásról,a fele javitást kifizetem.ezt nem fogadták el.
    Ma,február 20-án jött egy ügyvédi papir hogy fizessek 100.e.ft-ot a javitásra.ön szerint mit tegyek?a váltóval semmi gond nem volt.

    • Kedves Gábor!

      Ügyvédi felszólítástól nem kell megijedni, ezekben nincsen semmi jogerős dolog, mondjuk ez azt jelenti hogy komolyan veszi a dolgot. Akkor van gond, ha a végrehajtók küldik a felszólítást, de esetünkben ilyenről nincsen szó.
      Első lépés, keressen egy ügyvédet(kamarai tag), akivel lereagálják közösen a levelet.
      Jó hír, hogy mivel ön magánszemély, a hibás teljesítést a vevőnek kell igazolnia. Szerintem mivel próbaúton rendben volt, ez nem lesz neki könnyű, a szerelő sem állíthat valótlant , mert a hamis tanúzásért le is csukhatják.
      Az meg logikátlan lenne, hogy egy váltóhibát egy szerelő nem vett észre…

      Csak szavatosság van, azaz ha a hiba nem állt fent akkor amikor eladta, és olyan körülmény sem állt fent ami miatt a hiba biztosan bekövetkezett később, akkor ön nem felelős.(Ha tudott a hibáról akkor persze felelős)
      Persze ha jön 3 kétszáz kilós kigyúrt állat , akkor nincs mit tenni…

  12. Vásároltam egy Opel Antara terepjáró autót Pólus Autóház márkakereskedőtől Nagykanizsa. Belgiumból hozta be a márka kereskedő.Megtekintettük az autó előéletét kártörténetét, meg volt a próba út,festék vastagság mérése megtörtént, kívül-belül alul felül átvizsgáltuk gömbcsuklók gépi vizsgálata meg történt,Olajcserét el fogják végezni. El szeretném végeztetni a számítógépes vizsgálatát is, kérdésem mivel dizel végeztessek-e el hengerenkénti kompresszió mérést és egy nyomáshullámmérést. Vagy vizsgáztassam le az autót 2008/6 hó forgalomba helyezés időpontja.Jövő hét kedden hoznám el az autót az az 2014 Március 18-án.
    Mielőbb várom válaszát Tisztelettel: Iván Imre ici- picit sürgős lenne bocsi 62 ezer Km a kilométer az óra állása

    • Kedves Imre !

      Természetesen minden létező vizsgálat jó ha van, ártani nem árt. Minden vizsgálat az autó egyes speciális területét vizsgálja meg, de ez mind csak jelenlegi állapotot mond, azt senki sem tudja megmondani mikor fog elromlani. (Dízelnél elég tankolni kicsit szemetesebb, vagy magasabb víztartalmú dízel üzemanyagot).
      Kérdés hogy mivel ezek bontásos vizsgálatok, a kereskedő engedi-e.(Én nem biztos engedném)
      Esetleg a kettőstömegűt vizsgáltatnám meg, ha jól tudom van benne, és a kettőstömegű lendkerék minimum 300ezres tétel.
      Kettőstömegű ellenőrzésre nincs túl sok jó módszer, mivel mechanikai eszköz, és megbontása nem elvárható, ezért ahány szerelő annyi technika. Zörejeket kell főként figyelni kinyomott/félig kinyomott kuplungnál, leállításnál, ilyenek.
      Ha igaz a 60 ezer körüli futás, akkor ez az autó igazából csak be lett járatva, és a garanciális hibák ki lettek javítva rajta, azaz ideális választás lehet.

  13. Vannak ugyebár jó minőségű dizel olajok kérném önt le írni melyeket érdemes inkább tankolni hogy el kerüljem a nagyobb bajt. A kettőstömegű lendkerék vizsgálatára néhány trükköt le írni ha lehetne köszönettel Imre

    • Kedves Imre!

      Én alapvetően benzinpárti vagyok, de ha sokat (min 40ekm/év) kellene autóznom, énis dízelben gondolkodnék. Ezen oknál fogva nincs tapasztalatom ezügyben, de alapvetően azt hallom, hogy a prémium üzemanyagokkal nem szokott gond lenni.
      Mivel én nem nem vagyok autószerelő, nem nagyon tudok trükköket, mint említettem nem oda illő zörejeket kell keresni. Érdemes ehhez esetleg felkérni olyasvalakit, aki már több kettőstömegű lendkereket cserélt, és van tünetre tapasztalata. Még esélyesnek tartok akár egy Opel márkaszervizt is, hogy a tünetekre van tippük.

  14. Tiszteletem még egy kérdés lenne long life olajat szeretnék bele de jó minőségűt kérem melyek lennének azok kérném a paramételeket Köszönettel Imre

  15. Jó napot!
    Érdekes és kellemetlen helyzetbe kerültünk. Nemrég vásároltunk Magyarországon kereskedésben egy külföldről behozott Mazda MPV típusú autót. Megcsináltuk rajta a nagyszervízt(Vezérlés,vízpumpa,motorolaj,összes szűrő,plusz még ami hiba volt az autón, fékek,talpasgömbfejek)3 hete volt nálunk az autó kb 5000km-t használtuk mikor eltört a turbó tengelye. Természetesen külföldön történt az eset 100000ft volt mire haza hozták. Szóltam a kereskedőnek Ő közölte csak bizományban volt nála az autó nem az övé. Jelenleg aki behozta 40000ft-t akar adni semmi többet. Mindemellett mikor kifizettük az autót elvették a magyar adásvételit és adtak egy kétnyelvű szerződést helyette. Na ebben az esetben mit tudunk tenni? A turbó főalkatrész. Be kell vinnem Mazda szervízbe a kocsit vagy elég a számlákkal bizonyítani a történteket?

    • Kedves Attila!

      Hát nem sok jót tudok mondani. Mivel önnek papíron semmi köze a kereskedőhöz az alapján amit leírt, legfeljebb az eredeti tulajt perelheti , aki gondolom másik országban van, ha egyáltalán maradt másolata a kétnyelvűről.

      Sajnos ez az általános, szinte minden import kereskedő papíron nem veszi nevére az autót, direkt papírt ír, így nem kell adózni, és felelőssége sincs.
      Én elfogadnám amit ad, és benyelném a veszteséget.

      Azért az eladás pillanatában feltételezem jó volt a turbó, ez nem olyan alkatrész amit lehet úgy gányolni, hogy még kibírjon 5ezer kilómétert. Szóval a kereskedő azért kicsit becsületes, mert próbál valami pénzt adni.
      Sajnos egy állapotfelmérésen is gondolom jó lett volna a turbó, sajnos ez önnél romlott el, ne feledjük, használt autóra szavatosság van és nem garancia. Garancia újra jár.

  16. Tisztelt AutóAudit!

    A helyzetünk a következő:
    2013-ban vásároltunk egy 2011-ben Németországban újonnan vásárolt és üzembe helyezett autót. 2013-ban magyar rendszámmal vásároltuk meg egy kereskedő cégtől, mely behozta Németországból és intézte a magyar regisztrációt, az átírást és minden mást is. Meghibásodás történt, mely úgy tűnik jelentős volumenű.
    Ennek az autónak a gyártója 3 év 100.000 km garanciát (önkéntes jótállást) vállal az autóira. Sem futásteljesítményben, sem időben nem léptük át a jótállási kereteket.
    Kérdéseim:
    Erre az autóra jótállás, vagy szavatosság van? Vagy egyáltalán van-e? Kinek kell jótállni? (a gyártónak, vagy a kereskedőnek aki Magyarországon eladta, vagy a németországi kereskedőnek aki elsőként újonnan eladta).
    Válaszait várva!
    Nagy Péter

    • Tisztel Nagy Péter!

      Amennyiben még tényleg nem telt le a 3 év, én a gyártó jótálássával próbálkoznék elsőként.
      Persze ez csak akkor áll, ha nem manipulált az óraállás, és a járműbe is csak szakszervizben nyúltak eddig bele, és minden kötelező szerviz megtörtént időben a gyári szakszervizben.
      Amennyiben a gyártó visszalép, meg lehet próbálni még a kereskedést is, de tapasztalatból mondom, a hazai kereskedések nagy része vagy magánszemélyről iratja az új tulaj nevére az autót, vagy valami lenyomozhatatlan Román/külföldi cég áll a háttérben, így kihúzva magukat a szavatossági feltételekből.(Ne adj isten adókból?)

  17. Tisztelt AutóAudit!
    A segítségét szeretném kérni, hogy merjek e szavatossági igényt benyújtani az alábbiak szerint vagy sem:
    2014. március 25. napján vásároltam egy autókereskedésében egy FORD KA 1.3 I. gyártmányú, típusú személygépkocsit. A kereskedés tulajdonosa , mint később kiderült bizományos értékesítés keretén belül adta el nekünk az autót 350.000 ft vételárért.
    2014. április 17.-én megnézettem az autót egy szerelővel mert benzines autó létére a vásárlástól kezdve reggelente nehezen indult. A szerelő elmondta, hogy nem nyúl az autóhoz, mert nagy a baj vele. Az eleje, a hátulja, az oldala végig törött volt, melyet egy szakember azonnal észrevesz, egy laikussal szemben a gépjármű hibás festése miatt. Javaslata szerint 2014.04.22. napján felkerestem a Ford márkaszervizt ahol hivatalos állapotfelmérést kértem. Az állapotfelmérés során elvégzett műszeres rétegvizsgálat szerint kiderült, hogy az autó telibe lett fújva, és a normál értéket bizonyos helyeken több százszorosan meghaladja. Továbbá az autón olyan hibákat észleltek, melyek vélelmezhetően a vásárláskor is fennálltak. Ezek a hibák: a motor rángat, a fék hibás, a légzsák nem megfelelően működik/ha működik (jelez a kontrollámpa), a szervo szivattyú folytja a motort stb. Összességében a vizsgálatot végző szakember elmondta, hogy az autó műszaki vizsgán jelen állapotában nem menne át, mely szerint a közúti forgalomba nem lehetne használni. Még ezen a napon felkerestem az autókereskedőt, aki elmondta, hogy őt semmilyen fellelőség nem vállalja, mely bizonyítására átadott számomra egy megbízási szerződést és kiemelte a 4.pontot, mely szerint mindennemű fellelőség (garancia, szavatosság, rejtett hibák, valótlan km. óra állás, stb) a megbízót terheli.Telefonon megkerestem az eladót, aki beküldött a szerelőjéhez, és vállalta az összes meglévő hiba javíttatási költségét, a töréssel kapcsolatban pedig úgy nyilatkozott, hogy ennyi idős autó nincsen sérülésmentesen. Az autószerelőjéhez érve kiderült, hogy az eladó neki csak annyit mondott, nézze meg a féket. Ennek tudatában írásban is közöltem az eladó felé egy tértivevényes levélbe a szavatossági igényemet, de nem tudom, hogy válaszol e egyáltalán. Ön szerint mit tegyek?

    • Kedves Mária!

      Ez az eset mondjuk tipikusan kivédhető lett volna egy állapotfelméréssel.
      Alapvetően 350 ezer Ft körül, tényleg nehéz kifogni olyan autót, ami a felsorolt hibákból legalább kettőt nem tartalmaz.

      Alapvetően ön csak a régi tulajdonost perelheti, akitől papíron vette a járművet, a kereskedés a szokásos trükkel kihúzta magát a felelősség alól, bár őszinte leszek, én ha veszek egy 350 ezer Ft-os járművet, túl sok garanciát nem várnék el, a kereskedő sokszor nem tudja milyen állapotú autó van nála.
      Két irányba mehet, ha a kereskedő nem hajlandó segíteni. Elkezdi perelni a régi tulajdonost, de ebben az esetben önnek kell bizonyítania az igazát, nem könnyű, ráadásul szakértőkre, ügyvédekre még össze kell szednie legalább az autó vételárát , amit majd esetleg visszakap, ha ön nyer, vagy részben visszakap ha a bíró úgy dönt, de lehet hogy mind elbukja.

      A másik lehetőség hogy használja az autót, megfelelő műszaki állapotba hozza.

      Sajnos nagyon drága autózni, az hogy egy autó menniybe kerül, nem jelenti azt hogy ne lehetne rá költeni fél egymillió forintot. Én jelenleg az ötszázezret érő autómra költök mégugyanennyit, de még mindig jobban állok mintha egy új autó értékvesztésével kalkulálgatnék.

      A legeslegolcsóbban fentartható autó esetén adókkal együtt érdemes évi 200 ezer Ft-ot számolni, az hogy egy évben ezt nem költi rá, csak annyit jelent hogy majd később fogja, vagy majd az új tulajdonos fogja.(Sajnos ez az ön esete)

      A minőségi autózás drága.

      Mindenkinek javaslom az alábbi kalkulátort:
      http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2014/04/14/autokoltseg-kalkulator/