Használt autó vásárlási tanácsok -1. rész, hogyan válasszunk autótípust

Használt autó vásárlás sorozatunkban végigmegyünk az igény felmerülés, és a vásárlás közötti lépéseken, reméljük hasznos információkat nyújtva olvasóinknak.FerrariCalifornia_s

Egyre inkább elterjedőben van az a mondás, hogy nem autó típust, hanem állapotot veszünk használtautó vásárláskor. Ezzel a mondással legalább 90%-kal egyet tudok érteni, a maradék 10%-ban azt mondom, mindenképpen szűkítsünk 2-3 autótípusra.

Első lépésként határozzuk meg a célunkat és a használati szempontokat. A következőket írjuk fel egy papírra:

1. Tervezett éves futásteljesítmény.

 

   Ebből tudunk leginkább következtetni arra, hogy dízel, benzines, vagy benzin–gázos autót válasszunk. Városi ingázás, és autópálya használatánál a Dízelek sokkal jobban fogyasztanak, 90-es tempónál főútvonalakon ez a különbség nem túl nagy. Számolásaim szerint legalább évi 40 ezer Km használat felett válasszunk dízel autót, a drágább ár, és az esetlegesen bekövetkező horrorisztikus árú szervizek ilyen futásteljesítmény mellett térülhetnek csak meg. Ennél kevesebb kilométer esetén csak akkor vegyünk, ha kimondottan szeretjük a dízeleket, és tisztában vagyunk a rizikóval.(kettős kmoratömegű lendkerék, turbó, befecskendezők, nagynyomású szivattyúk stb…)

   Amennyiben sokat autózunk, de kimondottan utáljuk valamiért a dízeleket, nagyon jó alternatíva LPG-s jármű vásárlása, vagy Benzines autó vétele, majd átalakítása kettős üzeművé. Előtte érdemes utána olvasni LGP-s fórumokban, hogy a kiszemelt típus átalakítása nem jár –e külön problémákkal, vagy kérdezzünk meg egy átalakító üzemet, hogy a típus átalakításának van-e bármilyen akadálya. LPG-s autó szervizelése, csak minimális plusz munkával jár, emiatt nem kell félni. Kilométerköltségben körülbelül egy ugyanolyan teljesítményű dízel eredményeit kapjuk.

2. Legtöbbször hányan fognak utazni benne, minimum hány személyes legyen.

 

   Ha ez a szám több mint 5 fő, és csak ritkán szállítunk 6.-7. személyt, és a csomagtér mérete nem számít, akkor 7 személyes egyterűek is képbe jöhetnek. Pár hosszított modellel rendelkező egyterű típust leszámítva, egyik sem valódi 7 személyes jármű, vagy csomagtér nincs, vagy csak gyerekek férnek el hátul.

3. Ajtók száma fontos-e.

 

   Hátsó sorba gyakran ültetünk-e embereket. Szerintem 3 ajtós autó nem kizáró ok gyermekek szállítása esetén se, ezt tapasztalatból mondom. Valamivel problémásabb, de megoldható.

4. Ár- mennyit szánunk az autóra.

 

   Átírás árát ne felejtsük el levonni a rendelkezésre álló összegből, valamint legalább egy vezérmű szett, ékszíj, és egyéb kopó alkatrészek cseréjét. Ez elég autófüggő összeg, de úgy gondolom, ha legalább 200 ezer forinttal számolunk, az már jó.

5. Karosszéria típusa.

 

   Választhatunk többet is. Legpraktikusabb karosszériaformák az egyterű, és a kombi. Ez után a sima 5 ajtós ferdehátúak, majd a sor végét a szedánok és a 3 ajtósok zárják. Amennyiben a csomagtér mérete, és a nyílás tágassága nem szempont, a legjobban tetsző karosszéria típusokat válasszuk.

6. Milyen extrák legyenek mindenképpen az autóban.

 

Amiket mindenképpen javaslok:

  • klímaberendezés
  • Elektromos ablakok, tükrök.
  • központi zár
  • szervokormány (kivéve ha vékony gumis, 900 kg alatti autó)

Opcionálisan javaslom, nagyon hasznos extrák

  • Ülésfűtés.
  • Jobb világítás, xenon a jelenleg legelterjedtebb, ezt majd a ledes technológia veszi át. Mindenképpen gyári legyen, utólagos illegális és vakít mindenkit.
  • Első szélvédő fűtés, Fordnál nagyon régóta van.
  • Tempomat.
  • Passzív biztonság, pl. légzsákok.
  • Aktív biztonság, pl. ESP, ABS stb…

 

7. Autó életkora -legfeljebb milyen korú legyen az autó.

 

   Ezt az opciót típus keresésénél csak akkor állítanám be, ha a cél a jelenlegi autó egy fiatalabbra cserélése Amennyiben célunk csak egy jobban felszerelt autó, vagy első autónkat vesszük, típus keresésnél ne zárjuk ki a régebbi modelleket se, amennyiben külsőleg, és a többi szempontunknak megfelelnek. Ma már simán elképzelhető, hogy egy húszéves jól karbantartott autó jobb állapotban van, mint egy 5 éves.

8. Teljesítmény.

 

   Az éves üzemeltetési költségek miatt fontos meghatároznunk a teljesítménysávot, aminek a biztosítási díját, teljesítményadóját könnyedén tudjuk viselni. Ezt e legtöbb biztosítási alkusz cég honlapján leellenőrizhetjük. Céges autó esetén még fontosabb, ott ugyanis képbe jön a cégautó adó is, érdemes a környezetvédelmi normákra is figyelni.

  Most már összeírtuk a vágyainkat az autóval kapcsolatban, jöhet a keresés. Én javaslom a http://www.hasznaltauto.hu keresőjét, jelenleg ők rendelkeznek a legnagyobb adatbázissal. Válasszuk ki a bővített keresőt.

1. pont alapján tudjuk a jármű üzemanyagát. 2. pont alapján töltsük ki a szállítható személyek számát. A 3. pont, ajtók száma is opcionálisan megadható. 4-es pont a maximum ár. Az 5. pont alapján megadhatjuk a karosszéria típusát. 6. pont az extrák. 7. pont az évjárat –tól. A 8. pont alapján a teljesítmény tól-ig –et tudjuk kitölteni.

 Hasznaltauto_kereses_1_sz Hasznaltauto_kereses_2_sz

   A keresés eredménye nagy lesz, válasszuk ki a számunkra legszimpatikusabb 3-4 típust, nyugodtan kérjük ki családtagok, rokonok véleményét is.

   A következő részben arról írunk, hogyan válasszuk ki a konkrét autókat amiket megnézünk, és akár megvásárlásra érdemlegesnek tartunk.

Kapcsolódó cikkek:

Használtautó vásárlás 2. rész, használtautó garancia, szavatosság

Hozzáfűznél valamit a témához? Kommentáld Te is!

80_weblap_kszeites_nagy

5 hozzászólás a(z) “Használt autó vásárlási tanácsok -1. rész, hogyan válasszunk autótípust” bejegyzéshez

  1. Kedves Sándor!

    Az lenne a kérdésem hogy a tegnapi nap folyamán eladtam az autómat egy autókereskedésnek. Aki adás-vételi szerződéssel meg is vette bár próbálkoztak különböző dolgokkal de nem engedtem nekik.
    Valószínűleg ők tovább értékesítik majd az autót a közel jövőben.
    Az lenne a kérdésem hogy lesz-e bárminemű kötelezettségem a leendő tulajjal szemben? (szavatossági igény).
    Visszaolvasgatva ha jogi személy ad el autót akkor 1év szavatosság van az autóra. a ha az új tulajdonod mondjuk visszaviszi az autó a kereskedésbe 1 hónap múlva akkor a kereskedés rám terhelheti-e felelősséget vagy sem.
    Én addig tartozom szavatossági igénnyel a kereskedés felé míg ő az autót nem értékesíti illetve max 6 hónap??

    Válaszát előre is köszönöm.

    Üdv: KichiRichi

  2. Nekem eddig benzin-gázos autóm volt, és a következőkben is ragaszkodnék hasonlóhoz. Kérdésem, hogy érdemesebb-e keresni valami már átalakított használtat, vagy alakíttassak át én magam, vagy hajtsak egy új, gyárilag gázosra szerelt kocsira? Itt pl: http://glurl.co/nyerolpg

    • Kedves József!
      A gáz szerintem is jó és megtérülő dolog, magam is használom. Természetesen legjobb választás az új autó gyári gázszettel, minél hoszabb garancia kibővítéssel, ez Daciák esetén 5 év.
      Remek dolog a granacia, nekem van egy garanciális Renault-m is, és azon minden apróságot szó nélkül javítottak, gondolom Daciánál is hasonló a hozzáállás, mivel ugyanazok szervizelik. Sajnos ez pénzbe kerül, hogy önnek ez megéri-e, önnek kell kiszámolnia.

      Ha mégis használt mellett dönt, akkor a saját gáz beszerelés általában picivel drágább, mert a gázszett árát nehéz az autó árában érvényesíteni, viszont előny, hogy sokkal nagyobb választékből meríthet, mivel gázzal szerelt autók választéka Magyarországon igen korlátozott.

      Talán legjobb valasztás egy gázzal elve szerelt autó, ami alapos átvizsgáláson esik át egy komoly szervizben, és ők azt mondják jó állapotban van.
      Sajnos van olyan eset, hogy a gáz beszerelés után derül ki, hogy egy autót generálozni kéne, mert gázzal már nem működik jól, a gázrendszereknek sokkal kisebb a tűrése, főleg gyújtásra érzékenyek, de a magas olajfogyasztást sem tolerálják.
      Egy eleve gázos autón ez a hiba már nagy eséllyel előjött volna, vagy érzékelhető lennne, pl gázon rángat az autó, benzinnel meg semmi baja. Ne dőljön be annak , hogy gázon csak be kell állítani valamit, azért rángat…. Lehet hogy komlpett generál kell.

      Szóval ha sokat használná, lehet megéri új autót venni, ha pedig marad a használt, akkor nagyon alaposan szakértő által átnézett autót javaslok.

  3. Üdvözlöm !

    A Fiam vásárolt ( 700000,- Ft ) egy Ford Fusion Í( disel TDI) gépkocsit egy ismerősünktől, aki külföldről behozott autókkal kereskedik. Adásvételi szerződést nem írtak, csak megbízási szerződést. Minden nemű papírmunkát az eladó intézett. A próba úton a váltás kicsit nehezen ment. Az eladó minden szépen és jót mondott ( ez természetes ). Most már úgy recseg-ropog a vátáskor a kocsi , majd szét esik.A Fiam elvitte a szerelőhöz , aki közölte, hogy ez meg ez a hibája. Az egész váltót ki kell cserélni, meg még más hibát is talált.Közel 300.000,- Ft a javitás, anyaggal együtt.A Fiam is hibás volt, mert nem nézette át szerelővel, mert megbízott az ismerősben. A kocsit visszavitte az eladóhoz, aki közölte, hogy Ő is átnézeti a szerelőjével.Lehet-e valamilyen garanciát érvényesiteni az eladóval szemben ?
    Köszönettel várom a gyors válaszát.

  4. Üdvözlöm!

    Az alábbi problémánk merült fel. Vettünk egy autót amibe beleszámíttattuk 22 éves autónkat, melyről minden tudomásunk szerinti hibát elmondtunk. Ezt az autót a kereskedő másnap már el is adta, s sajnos az autó elromlott az új tulaj alatt. Jelenleg az új vevő a kereskedőhöz fordult, a kereskedő meg hozzánk, hogy rejtett hibás volt a volt kocsink és beszéljük meg a dolgokat, mert ha nem beperel minket. Milyen következményei lehetnek ennek az ügynek ránk nézve? Mi az autót lábán vittük be a kereskedésbe, ahol a kereskedő beindította, megnézte, beállt vele, az új tulaj tett vele egy próbautat mielőtt megvette, állapotlap szerintem nem készült. A kereskedő azt állítja, hogy nekünk vissza kell vennünk a volt autónkat, ami jelenlegi állapotában használhatatlan (az új tulaj szerint hengerfejes lett) . Kérdésem, hogy ilyenkor milyen teendőnk van nekünk? Tényleg vissza kell vennünk a volt autónkat, amelyet egy harmadik személy használhatatlanná tett? A kereskedő ha beperel mire számítsunk?

    Előre is köszönöm válaszát!

    Matyi

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *